Konto & keel

Glükomeetriga reisile!

Diabeet ei takista unistuste reisiplaani tegemist, kui arvestada asjaoluga, et matkal on tavalisest enam vaja usaldada oma glükomeetrit.

Nimelt on pikemal reisil seoses teistsuguse menüü ja päevarežiimiga raskem kinni pidada oma kalorite ja süsivesikute lugemisest ning seetõttu tuleb veelgi rohkem toetuda täpseimale abimehele – glükomeetrile.  Ent nii nagu meie ise laseme end reisitingimustest mõjutada, võib sama juhtuda ka glükomeetriga. Mida silmas pidada, kui reisid glükomeetrist kaaslasega?

Enne reisi

  1. Kui Su reis viib Sind oluliselt kaugemale ja pikemaks ajaks kui kahepäevane turnee Helsingis, siis lisaks oma tavalisele glükomeetrile paki kaasa ka tagavaraglükomeeter juhuks, kui esimesega midagi juhtuma peaks (puruneb, keeldub töötamast väga niisketes tingimustes, varastatakse koos kotiga vms).

Samuti on hea mõte koostada endale nimekiri muudest vajalikest asjadest, et kiiruga kodust välja tormates midagi maha ei ununeks.  Tavaline soovitus pikemate reiside ja kaugemate maade puhul on pakkida kaasa topeltkogus kõike –  insuliini, insuliinisüstlaid või –pliiatseid, lantsette, testiribasid jne. Mõistlik on kaasa võtta ka tühi testiribade purk, kuhu on mugav ja turvaline koguda kasutatud lantsetid.  Igaks juhuks võiks kaasas olla ka glükomeetri tagavarapatarei.

  1. Eelmisel aastal kaotasid lennuliinid kokku 2 miljonit kotti või kohvrit. Seega paki oma glükomeeter ja muud tarvikud lennukisalongi võetavasse reisikotti, mitte äraantava pagasi hulka. Veelgi targem otsus on panna oma asjad kahte erinevasse kotti, mis mõlemad on salongis kaasas. Ning kõige turvalisem koht glükomeetri ja muude tarvikute hoidmiseks on sinu ees oleva istme seljatoetasku, mitte pea kohal olev pagasihoidik – nii pääsed vajadusel oma glükomeetrile ligi ka juhul, kui turbulentsi või muude tingimuste tõttu peavad turvavööd olema pikemat aega kinnitatud ning istmelt tõusmine on keelatud.
  2. Sa ei pea kartma, et lennujaamade metallidetektorid või läbivalgustusseadmed avaldavad glükomeetrile kahjulikku mõju. Nende masinate röntgenkiirguse tase on madal ning see ei ole seadmetele ohtlik.
  3. Üldjuhul on lennujaamade turvakontrollis töötavad inimesed teadlikud, et diabeetikul on õigus lennuki pardale kaasa võtta glükomeetreid, lantsette, süstlaid, insuliiniampulle, insuliinipumba tarvikuid jm. Kuid Sa võiksid need eraldi pakkida läbipaistvasse kilekotti ning insuliiniampullide sildid peaksid olema loetavad. Pikemate reiside puhul on mõistlik varustada end ka arstitõendiga, mille saad vajadusel turvakontrollis esitada.

Reisi ajal

1. Lennuki lennukõrgusel 10 000 – 13 000 meetrit, on kabiini rõhk 0,75 atm – vaid 75% sellest, mis ta siin merepinnaga peaaegu tasa oleval maalapil on. See rõhkude vahe ongi põhjuseks, miks me kogeme ajutist ebamugavus- või valutunnet kõrvades nii õhkutõusmise kui maandumise ajal. Kuid sama nähtus mõjutab lisaks meie kehale ka glükomeetrite tööd. On andmeid, et mõned glükomeetrid näitavad glükoositaset ekslikult 1-2% madalamana iga 300meetrise kõrgusevahe  kohta. Sama nähtust tuleb arvesse võtta ka reisides linnadesse, mis asuvad merepinnast kõrgel – Mexico City (Mehhiko), Colorado Springs (USA), aga mõnes suusakuurordis, nt Alpides. Seega kontrolli oma glükomeetri kasutusjuhendit – kas seal on midagi öeldud glükomeetri töökindluse kohta suurtel kõrgustel. Suurem osa enamlevinud glükomeetritest annab kinnitatult usaldusväärseid tulemusi kuni 3000 meetri kõrgusel ning mingeid probleeme ei tohiks tekkida. Kuid ootamatuste vältimiseks mõõda lennu ajal veresuhkrut tihti  – isegi kuni iga 2 tunni järel.

Kuna kõrgus võib mõjutada glükomeetri näitude täpsust, ei tohiks Sa oma glükomeetrit kalibreerida lennu ajal, vaid enne ja/või pärast maandumist. Koodivabad glükomeetrid on seetõttu mugavamad.

Kui Sa kasutad insuliinipumpa, siis sel juhul pead arvestama veel mõningate tehniliste aspektidega nagu näiteks õhumullid insuliinireservuaaris vm. Igal juhul tasub pöörduda oma insuliinipumba maaletooja poole täpsema info saamiseks.

Reisides kõrgel mägedes pead arvestama veel sellega, et õhk on kuiv. Seetõttu võib glükomeetri testriba jaoks võetav veretilk kuivada väga kiiresti ning veri võib olla ka paksem. Sellisel juhul võid vajada tavapärasest suuremat veretilka. Kui kasutad testribasid, mille värvi pead kontrollriba värviga võrdlema, siis pea meeles, et suurematel kõrgustel on valgus veidi „sinisem“.

2. Reisil kasuta oma glükomeetrit tavalisest sagedamini! Füüsiline pingutus, tavalisest erinev päevarütm ja toitumine võib olla põhjuseks ootamatutele veresuhkru kõikumistele. Seega onFrio jahetasku kasulik glükomeeter sagedasti kotist välja õngitseda ja jälgida, et näidud püsivad ettenähtud piirides.

3. Glükomeetrid ja testiribad on üldiselt mõeldud töötama 10-40kraadises temperatuurivahemikus. Ära pane glükomeetrit tingimustesse, kus Sa ka ise ei tahaks olla – tundide kaupa tulikuumas autos, pakiruumis või lennuki külmas pagasiruumis. Ka insuliin on äärmiselt tundlik ekstreemsete temperatuuride suhtes ning selle toime hakkab vähenema juba üle 30kraadises keskkonnas. Kui Sul on vaja suvel teha pikem autosõit läbi Euroopa või matkata troopilistes tingimustes, siis aitab Sind hädast välja ka tavaline termospudel, milles insuliini hoida. Parim lahendus on muidugi spetsiaalne külmakott (nt Frio), mis hoiab sobivat temperatuuri kuni 1,5 ööpäeva. Ku kahtlustad, et ebasobivad keskkonnatingimused võivad olla glükomeetrile halvasti mõjunud, siis tee proov kontrolllahusega.

glükomeeter testribad4. Vii end eelnevalt kurssi, kas sihtriigis müüakse ka Sinu glükomeetrile sobivaid testiribasid või insuliinipumba tarvikuid. Seda saab Sulle kindlasti öelda ka Su glükomeetri ja insuliinipumba maaletooja. Kui pead kohapeal ostma endale uue glükomeetri, siis arvesta, et need võivad olla eelseadistatud teisiti kui Eestis. Nimelt mõõdetakse mõnedes riikides veresuhkrut milligrammides detsiliitri kohta, meil aga millimoolides liitri kohta. Konverteerimiseks jaga mg/dl 18ga – seega 180 mg/dl kohta on 10 mmol/L kohta.

Mõni aeg tagasi tuli mul kiireimas korras viia 2 karpi insuliinipumba tarvikuid Tallinna Sadamas seisvale kruiisilaevale. Nimelt oli üks härra reisile tulles maha unustanud suurema osa vajalikest tarvikutest, kuid õnneks aitas tal meid leida tema insuliinipumba müügiesindaja. Kui Sa tunned end enne reisi ebakindlalt, siis konsulteeri varakult oma arstiga, glükomeetri maaletoojaga, koosta kaasavõetavatest asjadest nimekiri ja jälgi reisi ajal end hoolikalt.

Head reisi!
Ingrid Susi

tootejuht

Vaata glükomeetreid ja testiribasid!

 

Loe ka teisid diabeedi- ja glükomeetriteemalisi postitusi.